Kategorie

• Ohodnoďte nás na Zboží.cz

Hodnocení obchodu na Zboží.cz

Štiky na Rujáně (den první)

Publikováno 2018-06-13 11:11:37
Kategorie Přívlač Rss feed , Rybářské destinace Rss feed

Druhý den ráno, tj. ve čtvrtek 10. května se opět setkáváme s naším průvodcem Mathiasem Fuhrmannem v přístavu u lodi. Počasí je opět slunečné a už před osmou ranní o sobě sluníčko dává vědět, že bude pěkně. V plánu jsou štiky. Ptám se Mathiase, kam pojedeme. Odpovídá, že cestou se rozhodne podle větru, jestli budeme lovit na hloubce, kde je štik sice méně, ale můžou být větší, nebo zajedem na mělčí vodu, kde je štik víc, ale jsou spíše menší, ale velké tam můžou být také. Nakonec vzhledem k příznivému větru rozhoduje, že pojedeme zkusit mělčiny směrem k Trentu. Dle Mathiase bude přesun lodí trvat asi 20 minut. Na loviště jede rychlostí asi 20 km v hodině. Cestou míjíme zabroděné rybáře v prsačkách na hraně plavební dráhy, což pro ně znamená zabrodit asi 500 metrů do moře. Jsou tu taky zakotvené rybářské lodě a vidíme jeden belly boat. Někteří chytají na splávek nebo sbirulina, jiní zkouší vláčet. Zřejmě tu budou najeté jehlice.

Míjíme přívoz Wittover Fähre, který spojuje cestu Trent - Putgarten. Za pomoci trajektu se tu na druhou stranu dostanou i automobily. Průliv je široký možná 400 metrů.

Chvilku debatujeme s průvodcem na téma lanko vs. FC. K FC je skeptický, že nám to občas štika fikne, ale kvůli čisté vodě ho má na prutu také. Shodně  tedy dáváme 0,80mm fluorocarbon.

Asi 500 metrů za přístavem Mathias zastavuje na hloubce dvou metrů. "Tak chlapi, tady to zkusíme. Je tu mělko, něco kolem dvou metrů. Zkuste gumy, ale nenechávejte je propadnout sloupcem, protože na dně jsou rostliny. Zkuste ideálně nastražení na Shallow Screw".

Přiznám se, že pro mě jako vrchního zbrojíře slova "shallow screw" nezní moc povzbudivě. Při přípravě na Rujanu jsem počítal hlavně s lovem na hloubkách 3-5 metrů a jsme bohatě zásobeni jigovkami 10g, 15g, 20g a 25g na mělčině nepoužitelnými. Zavrtávacích oček máme jen jeden balíček o pěti kusech. Rychle navrtám Shallow screw do tří gum, připínám stingery a dáme se do toho.

Na tátův prut jde Twister Dok´s frogtail 25cm v medové barvě s krvavými UV pruhy. Ričímu podávám 22cm Westin ShadTeez v barvě natural pike a sobě jsem připravil 22cm Monarch Dok pikeshad v barvě Cookie. Protože jako zbrojíř chystám nástrahy ostatním, tak během chystání nástrahy pro můj prut už táta táhne první rybu. Po hladině si to bruslí kachní zobák a čekáme, co to bude, protože ryba nevyskočila. U lodi se objevuje asi 60cm štika. Mathias ji vylovuje, zbaví nástrahy a jde zpět. První ryba a  0,80mm fluorocarbon je trošku seklý, ale nic vážného, jen škrábanec na povrchu.

Frogtail

Twister Dok´s Frogtail 25cm byl častým terčem útoků jak na hladině, tak později i ve sloupci.

"Nachfolger !" Richardovi přijela za nástrahou štika až k lodi. Další přijíždí za Mathiasovým woblerem Hybrida B1. No je vidět, že jsou tady. V polarizačkách vidíme sledovačky štik v čisté vodě jako na dlani. Pro nás zvyklé vidět 70tku spíše z vlaku než na hod je to nádherná podívaná. I za mým 22cm Pikeshadem se přijela podívat asi 80tka štika, ale nedaří se mi ji přimět k záběru. S proměňováním sledovaček do záběrů máme problém. Je vidět, že štiky si s útokem dávají na čas a po několikametrové sledovačce se u lodi ryby odvracejí od nástrahy. Přejíždíme na další místo vzdálené možná 300 metrů od prvního. Je tu mělčeji, něco mezi 1,2-1,5 metru. Zkusím jerka. I tady jsem udělal chybu, že jsem na výpravu nevzal více plovoucích jerků a většinu ji máme potápivých, které pracují hlouběji. S jerkovačkou se holt moc nepočítalo. Nastražuji 16tku plovoucí Monarch Dok Hechtkiller Mamma. Hned při prvním hodu cítím rány do nástrahy a až k lodi mi za ním přijede hejno nasupených jehlic. No holky pro vás je jerk velký. Beru do ruky lehký prut s plandavkou. Dal jsem tomu asi 20 hodů, ale jehlice někam zmizely. Tak zpět ke štikáči. Při hodu Pikeshadem se mi předčasně překlopil překlapěč a 0,17mm pletenka rupla. Sleduji nástrahu, jak si to plachtí snad nejdál, co jsem kdy gumou hodil a můžu vázat novou. Z pohodlnosti jsem šáhl po 15 kg lanku o délce 50 cm, co jsem si včera nachystal. Později zjišťuji, že pokles záběrů nepozoruji a záběrů mám stejně nebo víc než kluci s fluorocarbonem.

Na prut jde Monarch Dok Pikeshad 17 v barvě motoroil nastražený na Shallow Screw. Cítím drcnutí od ryby. Guma má v kabátě díry. Následují sledovačky, sledovačky, kousačky a přibývá nám dokousaných gum. Asi čtyři útoky jsem měl i na Frogtaila bez zátěže jen s Shallow Screew, ale rybu jsem nezasekl. kousance jsou v ocasu, v hlavě, hřbetě, ale trojháček na břiše štiky netřefily.

Na gumu Pikeshad 17 v barvě pearl green+red tail nastražené na 10g hlavičce mi přichází záběr. Vytahuji asi 55cm štiku a hned po ní přidává táta podobnou rybu na stejnou nástrahu, další dvě ryby padají. Zajímavé, dvě ryby, dvě nástrahy a fiknuté úplně stejně do červeného oka a do kořene ocasu.

Přijíždí místní rybářská stráž. Tři muži na rychlém člunu kontrolují naše povolenky a rybářské lístky. Popřejeme si pěkný den a pokračujeme v lovu.

Zase najíždíme na dvoumetrovou vodu. Taktiku zakotvené lodi měníme na lov z driftující lodi bržděné driftovacím sakem. Najíždíme z dvoumetrové vody vždy na metrovou. Taktika je taková, že každý má na svém místě jednu nástrahu na hloubku (guma nebo potápivý jerk) a jednu na mělčinu (plovoucí jerk nebo guma na shallow screw) a ty střídáme podle aktuální hloubky.

Zkouším tentokrát potápivého jerka v barvě Bluefish. Nejdříve mám pěknou sledovačku, kdy mi za jerkem přijely zleva a zprava hned dvě štiky najednou, ale obě si to rozmyslely. Pak přichází záběr z dálky. Štika už by mohla měřit trošku víc. U lodi se objevuje ryba 80+. No vida, nejsme ve školce. První pokus o vylovení rukou jsem neuspěl. Ryba vztekle švihla hubou s jerkem a kolem ruky mi proletěla nástraha s volným trojháčkem, která následně tvrdě narazila o bok lodi. Bum ! Tvrdé dřevo se potkalo s tvrdým laminátem. Raději vycouval a ryba se rozdováděla a zajela pod loď, až jsem musel zase místo šňůry chytit do ruky prut a potopit prut pod vodu, abych ji zpod lodě dostal. Krátké měření ukazuje 83cm. První ryba 80+ je v lodi. To se počítá.

Osmdesát tři

83cm štika před objektivem

Richard zatím kromě pár sledovaček a záběrů nemá v lodi rybu. Se slovy "hoši, já si počkám a vás doženu jednou velkou rybou!" na svůj sumcový vláčák Madcat Black spin do 150g 2,40m nasazuje těžký kalibr - 27cm gumu Westin ShadTeez v barvě potočáka na shallow screw a posílá ji do vody. Pět metrů od lodi v metrové hloubce do nástrahy narazí torpédo a voda vybuchuje !  Koukáme jak štika hrubě přes metr bojuje na místě a přetahuje se s Richardem. Mlátí hlavou ze strany na stranu a snaží se obrátit na volnou vodu. Scéna trvá asi 10 sekund a guma letí z vody. Jsme vyhukaní a ujišťujeme se slovy: "Viděls to? Jo. Ty v..e.. ta měla přes metr." Záběr velké štiky nám vlévá do žil novou energii a hážeme o 106.

Přesouváme se dál. Během přejezdu lodí na motor vítr vyfoukl z lodi malý igelitový pytlík od gumové nástrahy. Mathias otáčí loď a sáček nabíráme. Vysvětluje, že mají s plastovým odpadem problémy a nemohl by ho nechat na vodě. Pro nás trošku kulturní šok. Ne že bychom zrovna nechávali u vody odpadky, ale jeho reakci jsme nečekali. V Česku by každý druhý na to kašlal a nevracel by se. Palec nahoru.

Druhý kulturní šok přichází, když nás Mathias prosí, abychom netočili pouštěčky a nedávali je na internet. I když chyť a pusť podporuje a prosazuje, tak Německo není zrovna ideální země, kde by bylo dobré se tím chlubit. Je tu dost striktní zákon proti týrání zvířat a poměrně silná ochranářská organizace. Chyť a pusť není v souladu s účelem rybaření a považuje se za týrání s dost tvrdými tresty. Prostě tu platí logika, že rybaření je lov pro maso - chyť si limit a jdi od vody. Upřímně si nedokážu představit, že bychom měli při čtyřech lidech v lodi každý vzít 3 štiky na hlavu a to tři dny zasebou (36 štik). To by asi Rujana byla brzo bez ryb. Takže pouštět ano, ale potají.

Zastavujeme. Mathias dostává pěknou štiku na woblera značky Hybrida. Podle fotek a krabiček našich průvodců zjišťujeme, že tato německá značka tu hodně letí. Kromě toho tahá vodou i Salmo Slider 10 (všechny jsem nechal doma, protože rozkaz zněl jasně - jen nástrahy nad 15cm).

Začínají nám výrazně fungovat plovoucí jerky. Na jeden drift máme 3-5 záběrů plus krásné sledovačky až k lodi. Některé ryby jedou za nástrahu i více než 10 metrů. Richardovi jedna štika přijela k lodi pod nástrahou se zobákem tak těsně nalepeným na břicho 27cm ShadTeezu, že jsme si mysleli, jestli se s ním nechtěla opožděně vytřít !

S tátou chytáme na plovoucí jerky Hechtkiller Mamma 16cm. Richard vyfasoval poslední plovoucí jerk Hechtkiller 13cm v barvě Firetiger. Dostává záběr a po spadlé rybě hned dalším hodem kontruje 60tkou štikou. Krátce po něm chytám taky dvě šedesátky, z nichž jedna také praštika jerkem do boku lodi, a v tom přijde parádní série. Krátce po záseku mi padá pěkná štika, hned dalším hodem mi prut v dálce ztěžkne a věřím v rybu dne.  Ne že by v dálce extra bojovala, ale její váha a pomalé pohyby dávají tušit, že malá nebude.  Zatímco já bojuji s rybou, tátovi do jerka praštila další pěkná štika, ale po závaru na hladině jerk letí vzduchem už bez štiky. Pokračuji ve zdolávání. Už klukům hlásím, že tahle bude lepší. Dvacet metrů od lodi se z vody vynoří metrové poleno. Ty pi...o ! Pardon, ale nával adrenalinu přepnul na jazyk jiného kmene. Boj probíhá v mělké metrové vodě a štiku vidíme jako na dlani. Štika u lodi předvede sérii skoků, kdy na ocasu po hladině přejede přes pět metrů vodní hladiny. Prut Westin W4 Powercast všechny výpady vykrývá na jedničku a štiku brzy navádím ji do podběráku. Mathias  hrábě velkým podběrákem a je dobojováno. Petri Heil ! Beru si vylovovací rukavici a štiku chytám za skřelí. Jerk je seklý jedním trojháčkem v koutku, druhým hlouběji v tlamě. Ta by nespadla. Naštěstí žádra poškozená nejsou. Jerka vyprošťuji dlouhými kleštěmi. Přecejen do Mordoru se ruka nestrká. Metr ukazuje přesně 100cm. Je to tam ! Uděláme pár fotek a štiku potají pouštíme.

Metrová štika

Metrová štika z Rujány před objektivem

Do konce dne se chytilo ještě pár štik mezi 60 a 70cm. Richard jerkem náhodně podsekl jednu jehlici. Tátovi u lodě těsně před vylovením při výskoku spadla ryba 85+, která zabrala na jerka. Celkové denní skóre je našich 15 štik, většinou mezi 60-70cm, nej 83 a 100cm a dalších 5 štik chytil průvodce. Musím uznat, že až tady jsem si plně uvědomil důležitost a sílu dlouhých vyprošťovacích kleští. S peánem, který běžně používáme u nás, bychom si při vytahování trojháčků zaseklých do tvrdých štičích tlam ani neškrtli.

Do přístavu s námi Mathias uhání rychlostí 30km/hod a při přejezdech vln od větších lodí nás vůbec nešetří. Loď o váze přes půl tuny pořád skáče a tvrdě dopadá dnem na hladinu. Plovoucí obleky a čelní štít u kokpitu nás před vodou chrání dostatečně. Prostě vodvaz ! Do přístavu se vracíme okolo páté hodiny totálně nadšení.

Pokud jde o nástrahy, tak vzhledem k mělké vodě nejvíce útoků bylo na nezatížené gumy a plovoucí jerky. Štiky v mělké čisté vodě po nástrahách spíše jen chňapaly a byly seklé často jen na okraji tlamy. U gum se nám stávalo, že jsme cítili drcnutí, ale po záseku chyběl kontakt s rybou. Jen pár ryb nástrahu nabouralo opravdu tvrdě a mělo ji celou v tlamě. Tvrdé nástrahy dokázaly proměnit více záběrů nez gumy. Vysvětluji si to tím, že zatímco do gumy byla štika zakouslá, tak na jerku jí zuby při záseku sklouzly po nástraze a trojháčky měly více šancí se někde v tlamě uchytit.

Hechtkiller mamma 16cm

Vítězný jerk Monarch Dok Hechtkiller Mamma 16cm

Na zítřek máme v plánu výjezd pronajatou lodí bez průvodce, protože průvodce na tento den nebyl volný. Okolo šesté odpoledne se proto potkáváme v přístavu s Frankem, který nám dává školení ohledně řízení lodi, bezpečnosti, práce se sonarem, plavební dráhy, pravidel vodního provozu, hloubek, kam nemáme jezdit, obsluhy motoru včetně tankování, mapy, zákazech vjezdu a rybolovu. Za čtvrt hodiny jsme vybaveni instrukcemi na další den. O tom v dalším článku.